GFT (Groente-, fruit- en Tuinafval)

Nederland leverde in 2005 totaal 1797 miljoen kilogram huishoudelijk groente- fruit- en tuinafval (GFT) gescheiden in. Omgerekend is dat 110 kilogram per persoon. Dat bedraagt 56 procent van het totale GFT-gewicht dat elke inwoner weggooide (197 kilogram). De rest (87 kilogram per persoon) is tussen het restafval beland. Dat betekent voor heel Nederland een totaalgewicht van 1422 miljoen kilogram GFT-afval. De overheidsdoelstelling van 2005 om landelijk 55 procent van het GFT-afval gescheiden in te zamelen, is daarmee behaald.

Het huishoudelijk groenafval is verwerkt tot 539 miljoen kilogram compost. Ruim de helft ging naar de land- en tuinbouw als meststof en bodemverbeteraar. Een deel van de GFT-compost eindigt als potgrond, waardoor er minder veen wordt afgegraven in Oost-Europa en Ierland.

Welke soorten afval kan ik kwijt in de gft-bak?

Gescheiden inzameling van huishoudelijk afval begint in uw eigen keuken. De volgende producten mag u in de groenbak gooien:

• schillen en resten van groenten, fruit en aardappelen
  • resten van gekookt eten
  • vlees- en visresten (inclusief graten, schelpen en botjes)
  • pinda- en notendoppen en eierschalen
  • plantaardige olie en gestold vet
  • theezakjes en filters met koffiedik
  • brood en kaaskorsten (zonder plastic)
  • onkruid, klein snoeiafval, gemaaid gras en bladeren
  • snijbloemen en kamerplanten
  • mest van kleine huisdieren met stro
  • kattenbakkorrels met milieukeur

Welke soorten afval horen niet thuis in de gft-bak?

• as uit asbak en openhaard
  • vogelkooizand
  • (volle) stofzuigerzakken