Een laadpaal aanvragen

Openbare oplaadpunten

Rijdt u een elektrische of hybride auto of gaat u binnenkort elektrisch rijden en heeft u geen mogelijkheid om op eigen terrein een laadpaal te plaatsen? Dan kunt u een openbare oplaadpaal aanvragen bij uw gemeente. Aanmelden is gratis. Ook voor het oplaadpunt brengt de gemeente geen kosten in rekening. Ze zijn immers voor algemeen gebruik. Uw gemeente (uitgezonderd Den Helder, Opmeer en Texel) werkt hiervoor samen met MRA-Elektrisch. MRA-Elektrisch is een project van de samenwerkende overheden in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht. Doel is elektrisch vervoer te stimuleren. Op de website van MRA-e kunt u een verzoek indienen voor het uitbreiden van het netwerk van oplaadinfrastructuur in uw gemeente.

Hoe werkt het?

U kunt een oplaadpaal in uw buurt aanvragen als:

• u een elektrische auto rijdt die minimaal 40 kilometer volledig elektrisch kan rijden.
  • u geen mogelijkheid heeft om het voertuig op privéterrein te laden en er geen oplaadpunt aanwezig is binnen 300 meter van de gewenste locatie.
  • u in de gemeente woont of minimaal 18 uur per week in deze gemeente werkt waar het oplaadpunt wordt aangevraagd.

Wat moet u meesturen?

• Om uw aanvraag compleet te maken is een kopie van een koop- of leasecontract nodig.
  • Vraagt u de oplaadpaal aan voor uw werklocatie? Dan moet u ook een werkgeversverklaring toevoegen waaruit blijkt dat u 18 uur of meer in de gemeente werkt.

U kunt hier een aanvraag indienen

Op de website van de ANWB is een actueel overzicht van oplaadpunten te vinden. Daar wordt ook uitgelegd hoe u deze informatie kunt gebruiken op uw iPhone of op uw TomTom. De site heeft ook reviews van oplaadpalen op verschillende locaties.