Hoe veilig is het?

De crashtest

Crashtesten met elektrische auto’s zijn nog niet heel veel beschikbaar. De auto’s die wel zijn getest kregen hoge scores. De Mitsubishi i-Miev, Citroën C-zero en Peugeot iOn zijn net zo veilig als auto’s met een verbrandingsmotor. Daarnaast kregen de Nissan Leaf en de Opel Ampera de hoogste veiligheidsrating in alle Amerikaanse tests. Hierbij werd door het Amerikaanse onderzoeksinstituut (Insurance institute for Highway Safety) opgemerkt dat de massa van de accu een belangrijke bijdrage aan de veiligheidsscore levert. Hoe meer massa een auto heeft, hoe veiliger in geval van een botsing met een andere auto.

Batterijen

De batterij (circa 500 volt) in een elektrische auto zit in een stevig omhulsel en is volledig geïsoleerd van het chassis. Hiermee wordt het gevaar van kortsluiting door vocht voorkomen. De elektrische systemen bij elektrische auto’s zijn veelal zo gemaakt dat zij niet in werking treedt als er ergens een minimale stroom wordt ontdekt.

Elektromagnetische straling

Metingen bij elektrische auto’s tonen aan dat de elektromagnetische straling is te verwaarlozen. Tijdens het opladen van de batterij zijn deze waarden wel hoger binnen 1 meter afstand van de oplader. Aangezien het opladen van de auto vaak ’s nachts plaatsvindt, speelt dit een kleine rol.
Meer informatie over batterijen en elektromagnetische straling op ZERauto.

Hoorbaarheid

Elektrische auto’s zijn zo stil dat medeweggebruikers ze mogelijk niet (op tijd) opmerken. Fabrikanten proberen dit mogelijke gevaar op te lossen door haar auto’s een hoorbaar geluid te laten maken. Er wordt zelfs gewerkt aan de imitatie van het geluid van een conventionele verbrandingsmotor.

Rijgedrag

Elektrische auto’s kunnen veel krachtiger optrekken dan de doorsnee ‘gewone’ auto. Dit kan ongewenst rijgedrag stimuleren met als gevolg kans op ongelukken. Aan de andere kant kan de automobilist sneller inhalen waardoor risico’s ook kunnen afnemen.