'Het logo verbeeldt de scannende beweging bij de uitvoerende taken van de Omgevingsdienst Noord-Holland Hoord'

Kun je jezelf kort voorstellen?

‘Mijn naam is Roy Voogd, allround marketing- en communicatiespecialist en koordirigent. Ik heb een gecombineerde opleiding genoten aan het conservatorium en de Nyenrode Business Universiteit en sta midden op de brug tussen kunst en bedrijfsleven. Ruim 23 jaar heb ik een succesvol bureau voor fullservice marketing en communicatie gehad met opdrachtgevers in overheid, onderwijs, gezondheidszorg, levensmiddelenbranche, horeca en natuurlijk ook cultuur. Een mooie vergelijkbare organisatie waar ik in het verleden veel vormgeving voor heb verzorgd is Stichting Advisering Bestuursrechtspraak in Den Haag. Op het hoogtepunt waren vijftien mensen werkzaam in deze onderneming. Drie jaar geleden heb ik dit bureau verkocht om zelfstandig door te kunnen gaan, waarbij ik tevens mijn focus heb verlegd om de tweede helft van mijn werkende leven actiever in de kunst en cultuur te kunnen zijn, beleidsmatig en uitvoerend.’

Voor wat voor soort opdrachtgevers werk je nog meer?

‘Op dit moment werk ik voor onder meer brancheorganisatie Koornetwerk Nederland, Stichting Nederlands Koorfestival, Kaandorp Cheese Export en Nyenrode Art Fund. Ik dirigeer drie koren en heb samen met mijn echtgenote een opera-organisatie opgezet. Hiermee maken we onder meer producties voor en door ervaren amateurkoorzangers.’

 

 

Welke opdracht kreeg je?

‘Ontwerp van een nieuw logo naar aanleiding van de aanstaande naamswijziging. Om een herkenbare link te houden met RUD NHN was vooraf bepaald dat de kleurstelling van het frisse appelgroen en de warmere auberginepaars gehandhaafd zou worden. Aansluitend heb ik ook de verdere uitwerking voor de huisstijl gekregen, alsmede de ontwikkeling van het huisstijlhandboek. Een huisstijl komt terug in een enorme diversiteit aan in- en externe communicatie. Van digitaal briefpapier en visitekaartjes tot pandbelettering en beeldschermpresentaties. Een prachtige klus om je creatieve tanden in te mogen zetten!’

Wat is je inspiratie geweest? Hoe ben je hierop gekomen en waar staat het logo voor?

‘Omgevingsdienst NHN voert de wet- en regelgeving uit inzake milieuzaken in Noord-Holland Noord. Als toezichthouder en handhaver meet, scant, toetst en controleert ze continu op alle niveaus in en rond de gemeentelijke overheden. Het logo staat voor de zorgvuldige scannende beweging van kleine en grote cirkels bij de uitvoerende taken van Omgevingsdienst NHN. Precisiewerk door specialisten, omdat alles in de omgeving samenhangt.

Het logo vormt de letterlijke scan van de omgeving. Een scan die overigens groter is dan het beeld van het logo alleen. Dat komt terug in de verdere huisstijluitingen. De uitdijende cirkels als puls of scan van de omgeving vormen vaste elementen die op verschillende grafische manieren steeds terug komen. Het frisse groen en het wit vormen daarbij het fundament in de natuurlijke beeldvorming. De paarse kleur is ondersteunend en geeft karakter.'

Was het een lang ontwikkelproces?

‘De aanvankelijke opdracht is bijzonder snel gegaan. Direct na de opdracht heb ik een drietal conceptlogo’s ontwikkeld en gepresenteerd. Daar heeft de organisatie snel een besluit in kunnen nemen. Daarop volgde de ontwikkeling van een powerpointpresentatie,  waarin logo en eerste conceptuele uitwerking gepresenteerd werd. Ik had het geluk dat Eugène Later, de communicatie-manager van RUD NHN, veel ervaring heeft en in staat is om nieuwe voorstellen snel te doorgronden. We hebben daardoor heel snel de verdere uitrol kunnen realiseren.'

Waarop (welke drager) vind je jouw ontwerp het beste tot zijn recht komen?

‘Bij het uitwerken van een huisstijl ga ik altijd uit van de eigen kracht van iedere drager. Daarom heb ik ook niet één echte voorkeur. Het visitekaartje vind ik mooi. De medewerkerspas vind ik mooi. Maar ook de autobelettering is subtiel  en toch ook opvallend. De voorzijde van de gevel vind ik  heel geslaagd en verhoogt echt de zichtbaarheid van de OD NHN in de omgeving.’